Clubmodel 2007 Belarus BX 102/2
Fabrikant: Replicars
Oplage: 859 stuks
Folder Belarus BX 82 - BX 92 - BX 102.pdf
Achtergronden bij de Belarus BX 102
In dit artikel kijken we wat meer naar de 1:1 trekker achter het clubmodel 2007. De Belarus BX 102 was van 1984 tot rond 1990 op de markt. De serie bestond uit de BX 82, BX 92 en BX 102 met 4-cilinder motoren van 80 t/m 110 pk. De trekkers waren met twee- en vierwielaandrijving leverbaar. Kenmerkend is de schuin aflopende, witte motorkap. De BX 82, 92 en 102 zijn in feite aangepaste versies van de BX 80, 90 en 100. Beide series waren jarenlang naast elkaar te koop. De toenmalige importeur, Peja Brustrac in Arnhem introduceerde de BX 82, 92 en 102 om diverse redenen.
De schuin aflopende motorkap is door Peja ontworpen om het al jaren bestaande model een andere look te geven. De Belarus fabriek (MTZ in Minsk, Wit-Rusland) wilde toen zelf nog geen veranderingen doorvoeren. De motorkap is aan de binnenkant van extra isolatie voorzien waardoor het geluidsniveau in de cabine lager werd. Kopers konden toen subsidie aanvragen i.v.m. de geluidsreductie. Voor deze aanpassingen werden door Peja Brustrac diverse onderdelen gebruikt; zo komen de koplampen van een Fiat 127 auto. De BX 102 heeft, anders dan de BX 92 en 82, een motor met turbo. De turboset werd uit Denemarken geïmporteerd. Door de ruimte die de turbo inneemt moest de uitlaat worden verplaatst van het midden van de motorkap naar een plaats dicht tegen de cabine. De zwarte rand van de motorkap -waar de koplampen in gemonteerd zijn en de type aanduiding op staat- is een vast frame dat aan de motor is bevestigd. Als er een reparatie aan de motor moet plaatsvinden en men kan er aan de bovenkant niet bij dan moet die rand (in het geheel) eraf gehaald worden.
Nog enkele "wist u datjes" omtrent de Belarus BX 102:
- De folder van de BX 82 - 102 is door Peja ontwikkeld en uitgegeven
- De voorlopers van de BX modellen werden in Nederland verkocht onder de typeaanduiding Workmaster (80 pk) en
Ploughmaster (90 pk)
- Er zijn door Peja ook veel Belarus trekkers aangepast voor de (West) Duitse markt.
Deze aanpassingen bestonden o.a. uit: afgeschermde wielnaven, ronde hoeken in de binnenkant van de cabine en
bredere spatborden.
Met dank aan:
Geert (Belarus) Hetterscheid, Didam en Bennie Groenwoud, Rheden.
Geert heeft 11 jaar bij PEJA gewerkt, 7 jaar bij Lieuwe Dijkstra en werkt sinds 1998 voor zichzelf.
Voor meer info zie de website www.geertbelarus.nl